Ralli
Ralli on suomalaisen sydäntä lähellä aivan kuten Formula ykköset, mutta rallilla on hieman pidempi historia Suomessa. Rallia on Suomessa harrastettu jo 50–luvulta asti. Tunnetuimmat kisat ovat tietenkin Jyväskylän Suurajot, jonne lähdettiin koko perheen voimin katsomaan, kun sora lensi ja välillä vähän muutakin. Turvatoimet olivat aika alkukantaiset, joten katsojat pääsivät hulppean läheltä katsomaan autojen kanttailuja, sekä ulosajoja. Turvatoimet kiristyivät 80–luvulla pahan onnettomuuden vuoksi, jonka seurauksena auto suistui tieltä, ja lensi yleisön sekaan vahingoittaen useita. MM –sarja alkoi vuonna 1973 ja kuljettajien MM –sarja otettiin mukaan vuonna 1979. Siitä alkoi rallin pitkä tie, joka on vuosien saatossa muodostunut suureksi spektaakkeliksi.Tarkennetaan lähemmin, että mitä ralli oikeastaan on. Ralli on moottoriurheilua, jossa kilpaillaan erikoisvalmisteisilla autoilla soralla, asfaltilla, lumella tai jäällä. Ralli sisältää yleensä erikoiskokeita, taipaleita ja pikataipaleita, joita ajetaan vaihtelevassa maastossa, ja ympäri maailman mahdollisimman kovaa hyvän ajan saamiseksi. Rallia on monenlaista, ja ne voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin, kuten rallin MM –sarja, SM –sarja ja Paris–Dakar –ralli, joka on ns. maastoralli.Rallissa on erikoiskokeiden tai etappien jälkeen vuorossa huolto, josta pitää huolen varikkohenkilökunta. Autoa voidaan myös korjata mahdollisien vaurioiden varalta.Rallissa on kuljettajan lisäksi autossa mukana myös erittäin tärkeä henkilö, nimittäin kartturi, joka lukee nuotteja kuljettajalle. Ilman nuotteja ja sen lukijaa on kuljettajan erittäin vaikea selvitä kilpailusta voittajana, niin tärkeä kartturin osuus rallissa on. Nuotithan tehdään ennen varsinaista kilpailua käymällä taipale läpi ajaen, jolloin kuljettaja sanelee kartturille lyhyitä ajo–ohjeita ja kartturi puolestaan kirjoittaa ne ylös. Myöhemmin niitä muokataan, kunnes ne ovat kummankin mielestä valmiit tulevaan kilpailuun.